Ondertunneling spooroverwegen Herentals weer op de rails

Door Yoleen Van Camp op 9 februari 2018, over deze onderwerpen: Lokaal werk

Op vraag van Herentals Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA) komt er terug beweging in de ondertunneling van de spooroverwegen in de Keizerstede. De studies om de uitvoering ervan te regelen zullen hervat worden. Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) drong daarvoor aan bij zijn federale collega Bellot. “Als de studies geüpdatet zijn, kan het dossier in de volgende investeringsplannen opgenomen worden”, maakt Van Camp zich sterk. 

Gemiddeld 11 uur op een gemiddelde werkdag. Zo lang gaan de overwegen in Herentals toe. “Belangrijke boosdoeners zijn de overwegen aan de Belgiëlaan (zo’n 3,5 uur en 125 keer per dag toe) en die aan de Poederleseweg (zo’n 2,5 uur en 132 keer per dag sluiten de slagbomen). De mobiliteit draait er volledig door in de soep in ons centrum en investeringen blijven uit, omdat het stadsbestuur blijft wachten op de ondertunneling”, vertelt Van Camp. Zij ijvert al jaren voor een ondertunneling en krijgt nu schot in de zaak.

De ondertunneling belandde nooit op de agenda van investeringsplannen omdat de studies nog altijd niet afgerond blijken te zijn. De ondertunnelingen van Poederleeseweg en Belgiëlaan zijn aan elkaar gekoppeld; de betrokken partijen (Infrabel, Agentschap Wegen en Verkeer en het stadsbestuur) willen ze samen aanpakken. Daarom heeft Minister Weyts nu met aandrang gevraagd om de studies te hervatten. Voor de ondertunneling van de Belgiëlaan gaat het om een studie van Eurostation. Die zou nu geüpdatet worden. Voor de ondertunneling van de Poederleesweg betreft het een haalbaarheidsstudie die afgerond wordt. “Als de studies eindelijk rond zijn, kan het dossier in de volgende investeringsplannen opgenomen worden en krijgen we tegen 2020 uitzicht op de ondertunneling”, maakt Van Camp zich sterk.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is