Aantal speed pedelecs verviervoudigd in de Kempen op 4 jaar

Door Yoleen Van Camp op 24 juli 2020, over deze onderwerpen: Lokaal werk

Het aantal speed pedelecs in de Kempen stijgt exponentieel. De voorbije 4,5 jaar zijn er 3042 speedpelecs ingeschreven in onze regio. Van 227 in 2016 tot 946 in 2019. “Het is duidelijk dat de modal shift dankzij speed pedelecs maar ook elektrische fietsen een enorme boost krijgt. Het is nu aan ons beleidsmakers om te volgen met betere infrastructuur, zowel qua fietspaden als stallingen voor speed pedelecs/elektrische fietsen aan stations”, aldus federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals, die de cijfers opvroeg bij minister Bellot.

Geel is in de Kempen koploper wat betreft het aantal ingeschreven speed pedelecs de afgelopen 4,5 jaar, daar zijn er namelijk 302 ingeschreven in die periode. Mol staat op de tweede plaats met 228 inschrijvingen en Herentals op de derde met 219 inschrijvingen. Voor heel onze regio gaat het tussen 2016 en 2019 om een verviervoudiging, van 227 naar 946. Voor de eerste 6 maanden van 2020 zitten we aan 434 inschrijvingen, waarbij omwille van corona het aantal inschrijvingen/aankopen van speed pedelecs uiteraard tijdelijk heeft stil gelegen.

Federaal parlementslid Yoleen Van Camp: “Het is goed om te zien dat mensen steeds meer op zoek gaan naar alternatieven voor de auto. De speed pedelec is dan voor veel mensen een interessante optie. Ik denk dat het aan ons, de politiek, is om dat verder te stimuleren en te faciliteren. Ik denk daarbij onder meer aan de uitrol van het fietsostrade netwerk door gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) in onze provincie, waarbij we recent met Herentals, Kasterlee, Lille, Turnhout en de provincie een samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten voor de opstart van een autoluw fietsnetwerk tussen Herentals en Turnhout. Ook een belangrijk initiatief is de volledige hernieuwing van de fietsenstalling aan het station in Herentals volgend jaar, waarbij er ruime en beveiligde plaatsen zullen voorzien worden voor speed pedelecs en elektrische fietsen.

Ten slotte proberen we ook het fietscomfort te verhogen, door bijvoorbeeld de heraanleg van een deel van het fietspad tussen Herentals en Lichtaart recent. Op heel wat locaties kwamen al “losse” fietsbeugels bij en mobiele fietsenstallingen. Structurele verbeteringen zijn gepland en gebudgetteerd: er komt een oplossing voor de kasseien in het centrum, de centrumstraten en toegangsbanen worden heraangelegd, dito de stationsomgeving en diens fietstunnel. De fietsader tussen Herentals en Morkhoven wordt op termijn geüpgraded naar een volwaardige fietsostrade en op korte termijn wordt een deel van de hinderlijke obstakels weggehaald. Via IOK komt er een beloningssysteem voor schoolgaande jeugd die de fiets neemt. Een mobiliteitsplan moet een totaaloplossing bieden. In tussentijd zit de stad niet stil en neemt ze “quick-wins” om het de zachte weggebruiker zo aangenaam mogelijk te maken.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is