Al bijna 100 afgeschafte treinen van en naar Brussel eerste 3 maanden van 2020

Door Yoleen Van Camp op 5 mei 2020, over deze onderwerpen: NMBS

Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals opgevraagd heeft bij minister Bellot, blijkt dat de stiptheid van de treinverbindingen vanuit Brussel voor de eerste 3 maanden van 2020 lichte tekenen van beterschap vertoont. “Maar vooral het aantal (deels) afgeschafte treinen blijft op het traject tussen de Kempen en Brussel zeer hoog, met 95 (deels) afgeschafte treinen, alleen al voor de eerste 3 maanden”, betreurt Van Camp.

Turnhout-Brussel-Binche

’s Ochtends haalt de lijn Turnhout-Brussel-Binche voor de eerste 3 maanden van 2020 een stiptheid van 80%, dat ligt 10% lager dan de stiptheid in 2019. De stiptheid in de avondspits is in 2020 iets beter uit de startblokken geschoten, als de trein vanuit Binche over Brussel naar Turnhout moet. We spreken dan over een stiptheid van 79% voor de eerste 3 maanden van 2020. In 2019 was dat een stiptheid van 72%. In totaal werden er 95 treinen (gedeeltelijk) afgeschaft tussen Turnhout en Binche voor de eerste 3 maanden van dit jaar, al lag dat in 2019 nog wel een pak hoger, namelijk 137.

Yoleen Van Camp: “De stiptheid in de avondspits is voorlopig iets beter dan de vorige jaren, maar nu is er wel weer een serieuze achteruitgang in de ochtendspits momenteel. Hopelijk kan dit de komende maanden goedgemaakt worden en kan ook de stiptheid in de avondspits verder verbeteren. Op ons aandringen is een definitieve oplossing toegezegd voor 2023. Daarbij wordt de lijn gesplitst of aangetakt aan een stiptere verbinding dan de zieke Brussel-Biche lijn. Tot zolang zullen we alles op alles moeten zetten om van deze verbinding het beste te maken. Elke aanpassing, hoe klein of hoe groot ook, die de komende maanden kan uitgevoerd worden en die de stiptheid kan verbeteren, moet uitgevoerd worden. Daar zal ik bij NMBS en bij minister Bellot onophoudelijk op blijven aandringen.”

P-trein Mol-Brussel

In de ochtend haalde deze lijn voor de eerste 3 maanden van dit jaar een stiptheid van 73%. In de avondspits ging het om een stiptheid van 41%. De afschaffingen waren eerder beperkt, er waren er 12.

Yoleen Van Camp: “Deze P-verbinding is de slechtste lijn van het land. In vergelijking met de cijfers van 2019 gaat zowel de stiptheid in de ochtend als in de avond er op vooruit (in 2019 was er een stiptheid van 69% in de ochtend en 32% in de avond), maar met een avondstiptheid van 41% zijn we er uiteraard nog zeer lang niet. Ik had begrepen dat NMBS aan het onderzoeken was om een aantal stopplaatsen te schrappen om zo de stiptheid te verbeteren. Laat het duidelijk zijn dat dat absoluut geen optie kan zijn. Dankzij deze P-trein kunnen mensen uit Mol, Geel, Olen, Bouwel en Nijlen rechtstreeks naar Brussel gaan. Dat was voordien niet mogelijk. Er is geen enkele reden waarom we als regio dit terug zouden afgeven.”

Turnhout-Antwerpen en Mol-Antwerpen

Van Turnhout naar Antwerpen was er voor de eerste 3 maanden van 2020 in de ochtend een stiptheid van 91%. In de avond ging het hier om een stiptheid van 85%. In totaal waren er 43 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen. Van Mol naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 86% en in de avond een stiptheid van 91%. Voor deze lijn waren er in januari, februari en maart 64 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is