Kempense pendelaar geraakte in 2019 zeer moeizaam terug vanuit Brussel

Door Yoleen Van Camp op 20 maart 2020, over deze onderwerpen: NMBS

Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals ontvangen heeft van minister Bellot, blijkt dat de stiptheid van de treinverbindingen vanuit Brussel erg problematisch blijft. “In november kwam slechts 1 trein op 2 stipt vanuit Brussel in de Kempen aan tijdens de avondspits. Ondertussen heeft de NMBS aan onze Kempense delegatie een oplossing beloofd voor bij de herziening van het vervoerplan in 2023. Tot dan zitten we in de Kempen nog 3 jaar met die snertverbinding opgescheept”, betreurt Van Camp.

Turnhout-Brussel-Binche

’s Ochtends haalt de lijn Turnhout-Brussel-Binche voor 2019 een stiptheid van 90%. De grote problemen blijven zich situeren in de avondspits, als de trein vanuit Binche over Brussel naar Turnhout moet. We spreken dan over een stiptheid van 72%. Het dieptepunt was november met een stiptheid van 54%. In totaal werden er daarenboven 425 treinen (gedeeltelijk) afgeschaft tussen Turnhout en Binche in heel 2019 – nog meer dan in 2018.

Yoleen Van Camp: “Recent riepen we met een Kempense delegatie de NMBS op het matje en heeft de vervoersmaatschappij ons beloofd om in 2023 een structurele oplossing te voorzien. NMBS had het ofwel over een splitsing van de lijn in Brussel-Zuid, ofwel een aantakking in Brussel op een andere lijn; ze gaven zelf Dendermonde als voorbeeld. In 2021 komen er extra dubbeldekkers voor deze lijn, ter vervanging van de M4 stellen die nu vooral tijdens de spits op deze lijn rijden. Dat zijn mooie vooruitzichten, maar het kan wel helemaal niet de bedoeling zijn om de Kempenaar dan eerst nog met 3 jaar vertragingen en afschaffingen op te zadelen. Elke aanpassing, hoe klein of hoe groot ook, die de komende maanden kan uitgevoerd worden en die de stiptheid kan verbeteren, moet uitgevoerd worden. Daar zal ik bij NMBS en bij minister Bellot onophoudelijk op blijven aandringen.”

P-trein Mol-Brussel

In de ochtend haalde deze lijn een stiptheid van bijna 70%. In de avondspits ging het om een stiptheid van 32%, met als uitschieter november, waar er in de avondspits een stiptheid van 5% (!) werd gehaald. De afschaffingen waren eerder beperkt, er waren er 38 in 2019.

Yoleen Van Camp: “Deze P-verbinding is de slechtste van het land. Ik had begrepen dat NMBS aan het onderzoeken was om een aantal stopplaatsen te schrappen om zo de stiptheid te verbeteren. Laat het duidelijk zijn dat dat absoluut geen optie kan zijn. Dankzij deze P-trein kunnen mensen uit Mol, Geel, Olen, Bouwel en Nijlen rechtstreeks naar Brussel gaan. Dat was voordien niet mogelijk. Er is geen enkele reden waarom we als regio dit terug zouden afgeven.”

Turnhout-Antwerpen en Mol-Antwerpen

De lijnen naar en van Antwerpen staan er beter voor. Van Turnhout naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 94%. In de avond ging het hier om een stiptheid van 82%. In totaal waren er 191 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen. Van Mol naar Antwerpen was er in de ochtend een stiptheid van 83% en in de avond een stiptheid van 82%. Voor deze lijn waren er in 2019 toch ook 402 (gedeeltelijk) afgeschafte treinen, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van 2018. Het feit dat er op deze lijnen nog voornamelijk treinen met dieselmotoren rijden zal daar niet vreemd aan zijn. Met de elektrificatie van Mol-Hamont, die eind 2020 rond moet zijn, zullen deze stellen ook stilaan van het Kempense spoornet verdwijnen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is