Minister Bellot geeft update van Kempense spoordossiers

Door Yoleen Van Camp op 4 december 2018, over deze onderwerpen: Lokaal werk, NMBS

In de commissie infrastructuur van afgelopen woensdag voelde federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals minister Bellot aan de tand over een paar Kempense spoordossiers. “Vanaf volgend jaar zouden er meerdere dubbeldekstellen op de Kempense sporen rijden en ook de aansluiting in Herentals van en naar Olen, Geel en Mol (voor reizigers van en naar Brussel) wordt nu beter gegarandeerd,” aldus Van Camp.

 
De laatste weken waren er vaak klachten over reizigers vanuit Olen, Geel en Mol die in Herentals geen aansluiting hadden naar Brussel (in de ochtend) of naar Mol (’s avonds), terwijl de bewuste trein wel steeds binnen de voorziene vertraging van zes minuten zat. Er was zelfs het frappante voorbeeld van de trein vanuit Brussel die zo goed als stilstond in Herentals, terwijl op dat moment de IC Hamont/Hasselt voor de neus van alle passagiers vertrok. Op die manier moesten alle reizigers voor Olen, Geel en Mol een uur wachten in Herentals. Yoleen Van Camp: “De minister gaf aan dat dit niet kon en dat er door NMBS nu vaker controles zullen uitgevoerd worden, zodat aansluitingen verzekerd zijn voor de Kempense pendelaars. Ik kreeg van een aantal pendelaars alvast te horen dat het de laatste dagen en weken, na het indienen van mijn parlementaire vraag, al opmerkelijk beter was.”

Verder gaf de minister ook aan dat wat betreft het rollend materieel, de renovatie van de varkensneuzen volop doorgaat. Daardoor zullen in de loop van 2019 een aantal Desiro’s van het Kempense spoornet verdwijnen en vervangen worden door de gerenoveerde varkensneuzen. Eind 2019, begin 2020 zouden er dan extra dubbeldekkers naar de Kempen komen. Deze zouden de M4’s vervangen die momenteel voornamelijk in de spits rijden.

“Uiteraard kwam ook de lijn Turnhout-Binche ter sprake. Daar gaf de minister nogmaals aan zich bewust te zijn van de problematiek en dat in het nieuwe vervoersplan van 2020 naar een oplossing gezocht zal worden om deze lijn maar tot Brussel te laten sporen of toch tenminste naar een andere locatie achter Brussel,” aldus Van Camp.

Ten slotte kwamen ook de ondertunneling van de Herentalse spooroverwegen en de stationsparking in Herentals ter sprake. Yoleen Van Camp: “De parking aan het station van Herentals barst op drukke momenten uit haar voegen. In 2015 heeft er al een beperkte uitbreiding plaats gevonden maar dat is niet meer voldoende. Op lange termijn is het plan om de parking naar de overkant van het station te verhuizen, maar volgens de minister kan dit slechts vanaf 2024, aangezien de diensten van Infrabel, die daar nu zitten, eerst nog moeten verhuizen. In elk geval zal een uitbreiding van de huidige parking in tussentijd dan wel nodig zijn, want met de huidige capaciteit nog 5 jaar overbruggen lijkt mij niet mogelijk. Aansluitend werd door de minister bevestigd dat de studies omtrent de ondertunneling van de spooroverwegen terug opgestart zijn door AWV en dat Infrabel en NMBS hier volop aan meewerken,” aldus Van Camp.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is