Mondelinge vraag aan minister Bellot: Hitte op treinen van en naar de Kempen

Door Yoleen Van Camp op 29 juni 2020, over deze onderwerpen: NMBS

De zomer staat weer voor deur en dat wil zeggen dat er (meer dan waarschijnlijk) weer heel wat warme dagen aankomen. Vorige week kregen we daar al een voorproefje van, met een aantal dagen waarbij de temperatuur boven de 30 graden kwam.

Die warme temperaturen waren al meteen merkbaar, en al zeker op de treinen van en naar de Kempen. Sinds het weghalen van de Desiro’s op deze lijnen, rijden er quasi geen treinen met airco meer op dit traject, buiten de M6, maar die rijdt maar 1 keer ’s ochtends en 1 keer in de avond. Dit zorgde al meteen voor heel wat oncomfortabel gepuf en gezweet. Daar komt dan ook nog eens bij dat het nu verplicht is om een mondmasker te dragen, wat zeker bij hoge temperaturen in de trein verre van aangenaam is.

Het gevolg liet zich dan ook raden, ik zag namelijk al verscheidene mensen die zoveel last hadden van de warmte op de trein dat ze hun mondmaskers (deels) los deden.

Mijn vragen aan u:

  1. Ik begrijp dat volwaardige airco installeren in verouderde treinstellen die binnen een paar jaar verdwijnen (zoals de M4’s), uiteraard geen optie is, maar zijn er geen tijdelijke oplossingen mogelijk, zodat het deze zomer toch iets aangenamer sporen zal zijn voor de Kempenaars? Indien zo, welke tijdelijke oplossingen?
  2. Waarom werd er bij de renovatie van de “varkensneuzen” voor gekozen om geen airco te installeren? Ik heb toen al laten weten dat dit geen goed idee was, maar het antwoord luidde toen dat het nieuwe verluchtingssysteem al veel zou oplossen. Kan u ondertussen erkennen dat dit geen oplossing blijkt te zijn?
  3. Welke andere oplossingen zal NMBS voorzien om bij hitte het de reizigers van en naar de Kempen zo aangenaam mogelijk te maken?
  4. Voert de NMBS temperatuurmetingen uit in hun treinstellen?
  5. Neemt u als minister zelf regelmatig een trein zonder airco bij temperaturen van meer dan 30 graden?
  6. Wanneer zullen de gerenoveerde varkensneuzen van het Kempens spoorwegennet gehaald worden?

Minister François Bellot: Mevrouw de voorzitter, mevrouw Van Camp, de NMBS is goed op de hoogte van de vraag vanuit de Kempen naar het meest moderne treinmaterieel.

De NMBS wijst er wel op dat zij nu al zes treinen op de verbindingen Turnhout-Binche met M6-dubbeldekmaterieel met airco inzet. De drukst bezette treinen tussen Turnhout en Brussel rijden dan ook wel met airco. Op middellange termijn – horizon 2021-2022 – is het de bedoeling ook de drukbezette trein 3428 met vertrek in  Turnhout om 06.04 uur met M6-materieel te laten rijden.

Zoals de NMBS al eerder liet weten, heeft zij inderdaad bekeken of de installatie van een airco bij de renovatie van de vierledige stellen mogelijk was. Dat bleek technisch niet mogelijk. Het bestaande verluchtingssysteem werd dan ook volledig gereviseerd. De NMBS meent dat het systeem bij gemiddelde temperaturen voldoet. Wanneer het echter meer dan 30 graden wordt en de temperatuur aanhoudt, kan het inderdaad onaangenaam warm worden, net zoals in elke ruimte zonder airco.

 

Yoleen Van Camp (N-VA): Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord.

Wij kijken er samen met u naar uit dat vanaf 2021-2022 meer van die moderne dubbeldekkers op onze lijn Turnhout-Brussel-Binche komen. Hopelijk komt daarbij ook een oplossing voor de vertragingsproblemen.

Ik meen duidelijk te kunnen stellen dat wij hadden gewaarschuwd dat het verluchtingssysteem onvoldoende zou zijn. U spreekt van temperaturen boven 30 graden. U moet echter zelf die trein in de Kempen eens nemen. U bent erg welkom bij ons. Al vanaf temperaturen boven vijfentwintig graden is het in die trein gewoon totaal onleefbaar. U zou eens temperatuurmetingen moeten doen.

Het is echt onverantwoord om uw personeel maar ook de Kempische reiziger met die treinen te laten sporen.

Met de verzadigde E313- en E34-verbindingen zijn wij echt wel aangewezen op het spoorvervoer.

Wij stelden een vraag naar tijdelijke oplossingen. Kan u niets met een mobiele installatie doen? Het zou fijn zijn, mocht u die vraag onderzoeken, zodat wij niet moeten wachten op 2021-2022 om nog eens een lichte verbetering op ons traject te bekomen.

Misschien kan u ook eens bekijken of nu op korte termijn, bijvoorbeeld met mobiele installaties, al iets aan de onleefbare temperaturen op die treinen kan worden gedaan.

Wij hopen, tot slot, dat u na de waarschuwing voor de stiptheid bij uw plannen en de waarschuwing voor het gebrek aan comfort in die gerenoveerde varkensneuzen ook de volgende waarschuwingen van ons, Kempenaars, echt ernstig zal nemen en niet langer uw zin zal doen. Wanneer wij waarschuwen dat iets een totale mislukking zal zijn, hopen wij dat u daarnaar ook zal handelen, zodat u kan vermijden dat u hier met gefrustreerde en boze parlementsleden wordt geconfronteerd, die namens de Kempische pendelaar spreken.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is