Mondelinge vraag aan minister De Sutter: Proximus verbinding tussen Herentals en Lier

Door Yoleen Van Camp op 12 oktober 2020, over deze onderwerpen: Lokaal werk

Heel wat kempenaars hebben het al ervaren: Op de trein tussen Herentals en Lier (en trouwens ook op een heel stuk tussen Herentals en Turnhout) is er quasi geen stabiele verbinding van Proximus. Dit is, om heel wat redenen, betreurenswaardig. Als we meer mensen uit het autoverkeer willen halen, dan moeten we de troeven van een treinrit uitspelen, en kunnen werken op de trein is er daar zeker één van. Maar als de verbinding het op zo een groot en veelgebruikt stuk laat afweten, dan ben je daar niet veel mee.

Ik vind het opmerkelijk dat de dekking van dat stuk door Proximus zo slecht is. Het gaat hier niet over een uithoek, integendeel, het gaat om een zeer drukke verbinding tussen 2 steden. Al het verkeer dat uit de Kempen en (een deel van) Limburg komt en naar Antwerpen en/of Brussel moet, passeert over dat traject.

Ik heb deze vraag vorige legislatuur al eens aan minister De Backer gesteld, en hij gaf aan Proximus op de hoogte is van het probleem en naar oplossingen zoekt, maar dat het moeilijk is “omwille van de vele bomen”.

Mijn vragen aan u:

  1. Heeft u dit al opgenomen met Proximus? Indien zo, welke oplossingen gaan zij hiervoor voorzien?

Minister Petra De Sutter: Mevrouw Van Camp, ik heb uit uw vraag begrepen dat u ze al eerder hebt gesteld aan mijn voorganger, Philippe De Backer, en ik heb ook begrepen uit de informatie die men mij heeft bezorgd dat er effectief technische hindernissen zijn door de zeer bosrijke omgeving, waardoor het radiosignaal in sterke mate wordt verzwakt. Op de trein is er uiteraard sowieso al een zwakker signaal, dus er zijn echt wel bijzondere technische oplossingen nodig.

Ik neem uw vraag mee als een to-dopunt in mijn contacten met Proximus. Men heeft mij hierover geantwoord dat er inderdaad technische problemen zijn waarvoor men niet meteen een oplossing kan bedenken. Men kijkt natuurlijk naar de toekomst en verwacht voor dit soort problemen veel van een hopelijk snelle uitrol van de 5G-technologie.

Ik denk dat het ook interessant is om met minister Gilkinet te praten over een betere wifiverbinding op belangrijke treinverbindingen en het in een globale aanpak te bekijken. Proximus heeft echter op dit moment nog geen praktische oplossingen, ook niet het plaatsen van bijkomende antennes, omdat men daar glasvezel of microwave en uiteraard ook elektriciteit voor nodig heeft, die moeilijk aan te leggen zijn op deze as.

Ik bots op dit moment dus op een aantal barrières, maar ik kan u wel beloven dat ik er bij Proximus op zal aandringen om te bekijken of er geen intermediaire oplossingen zijn, die misschien nog niet perfect zijn, in afwachting van de komst van de 5G-technologie, omdat ik het belang daarvan zeker inzie.

 

Yoleen Van Camp (N-VA): Mevrouw de minister, ik dank u dat u de problematiek ter harte neemt en dat u aandringt bij de maatschappij op oplossingen, zowel op de korte als de lange termijn. Dat stemt mij zeer gunstig. Ik had de vraag oorspronkelijk gericht aan de minister van Mobiliteit en ik zal dat zeker nog eens doen en dan kan ik ook verwijzen naar uw antwoord. Ik kijk met u uit naar oplossingen en zal u hier zeker in de toekomst nog over bevragen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is