U bent hier
Mondelinge vraag aan minister Gilkinet: Studie ondertunneling spooroverwegen Herentals
De ondertunneling van de spooroverwegen aan de Belgiëlaan en de Poederleeseweg is al decennia één van de grootste mobiliteitsdossiers in de Kempen. Dat blijkt ook uit het feit dat IOK en ook de conferentie van Kempense burgemeesters dit heeft opgenomen als één van de prioriteiten voor onze regio. Ook de mobiliteitsstudie Middenkempen van de provincie schoof dit naar voor als één van de mobiliteitsknopen in de Kempen.
Het dossier sleept echter al decennia aan en er zijn doorheen de jaren al vele loze beloftes hierover gedaan. Na onze uitdrukkelijke vraag hebben stad Herentals, AWV en Infrabel in 2019 dan eindelijk besloten om te herstarten met de studie hiervoor, maar ondanks die goede voornemens blijft het zowel bij AWV als Infrabel vast lopen, en dit ondanks het feit dat ik vanuit het stad om de paar weken en maanden een reminder en opvolgvraag stuurde.
Normaal werd het stadsbestuur van Herentals rond deze periode uitgenodigd voor een startoverleg met Agentschap Wegen en Verkeer en Infrabel inzake de ondertunneling van de spooroverwegen in Herentals. AWV liet echter weten dat de interne goedkeuringsprocedure bij Infrabel omtrent het bestek blijkbaar langer duurt dan hij had verwacht en dat er dus vertraging is opgelopen. Infrabel liet daarop echter weten dat zij al maanden vragende partij zijn om het voorstel tot gunning te ontvangen, zodat ze dit intern kunnen lanceren.
Het is dus een kluwen van onduidelijkheid en misverstanden tussen Infrabel en AWV, waardoor dit dossier maar vertraging blijft oplopen.
Mijn vragen aan u:
- Waarom duurt dit allemaal zo lang? Waar zit nu exact de vertraging?
- Gaat uw kabinet dit dossier mee ten harte nemen en mee opvolgen, zodat er snel een doorstart kan komen?