Nieuw vervoersplan laat Kempen in de steek

Door Yoleen Van Camp op 15 oktober 2020, over deze onderwerpen: NMBS

Vandaag werd door de NMBS het nieuwe vervoersplan 2020-2023 voorgesteld aan de provinciale stakeholders van de provincie Antwerpen. Dit plan zal in december van dit jaar ingaan, maar biedt weinig oplossingen of vooruitzichten voor de Kempen. “Er komt in de ochtend vanuit Antwerpen een extra IC-verbinding naar Turnhout, maar daar moeten we het mee doen. Al de rest wordt doorgeschoven naar 2023, wanneer de NMBS, dat heeft ze toch beloofd, grote wijzigingen zal doorvoeren aan het vervoersplan”, aldus Yoleen Van Camp (N-VA), federaal parlementslid uit Herentals.

Elke 3 jaar stelt de NMBS per provincie haar nieuwe vervoersplan voor aan de stakeholders. Vandaag gebeurde dat, omwille van corona, digitaal. Zoals op voorhand al werd verwacht en ook was aangekondigd, zit er voor de Kempen weinig tot niets in. Yoleen Van Camp: “Buiten een extra ochtendtrein vanuit Antwerpen naar Turnhout, zit er voor onze regio niets in. Een gemiste kans en vooral weer 3 jaar tijdverlies. De uitdagingen zijn nochtans enorm en ook urgent. We zitten met een slechte stiptheid op heel wat lijnen, met dan vooral de IC trein en de P trein naar Brussel als negatieve uitschieters. Zo had de verbinding tussen Binche en Turnhout in de avondspits voor de eerste 6 maanden van 2020 een stiptheid van 84% en 172 (deels) afgeschafte treinen op het volledige traject, terwijl de P-trein vanuit Brussel een stiptheid van 43% had. Ondanks Corona zijn dit nog steeds slechte cijfers. Ook het rollend materieel is zwaar verouderd, denk maar aan de M4 stellen, of enorm oncomfortabel, denk maar aan de (gerenoveerde) varkensneuzen.”

Toch zijn er een aantal kleine lichtpunten aan het einde van de tunnel. “Zo zijn er momenteel investeringen bezig aan de perrons van het station van Turnhout en zal de fietsenstalling aan het station van Herentals volledig vernieuwd worden. Als de uitrol van de nieuwe M7 treinen wat op schema blijft zitten, dan zouden er tegen december 2021 twee M6 dubbeldektreinen bijkomen op ons Kempens spoorwegennet. Ook zou er tegen 2023 een structurele oplossing komen voor de stiptheid op de lijn Turnhout-Binche, dat wil zeggen een knip in Brussel of een aftakking na Brussel naar een stipter traject. NMBS heeft het vervoersplan 2020-2023 aangewend om slechts een aantal kleinere wijzigingen door te voeren in het hele land, en om lijnen te gaan splitsen of ergens anders aan te takken, zijn er een hoop structurele wijzigingen nodig. Ik zal die zaken vanuit het parlement in elk geval nauwgezet blijven opvolgen, en zowel bij de NMBS als de nieuwe minister van Mobiliteit aandringen dat NMBS zich aan hun woord houdt en in 2023 eindelijk met een ultieme oplossing komt voor alle Kempense pendelaars die dagelijks naar Brussel moeten. Als voorzitter van de vervoerregio Kempen heb ik in ons plan trouwens opgenomen dat korte trajecten, waarop er bussen parallel naast een trein sporen, reizigers voortaan voor dezelfde prijs als een busticket dat traject met de trein kunnen doen. Hopelijk wil NMBS daarin mee gaan”, aldus Van Camp.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is