Nieuw vervoersplan NMBS legt 2 nieuwe pistes voor Turnhout-Binche op tafel

Door Yoleen Van Camp op 10 februari 2020, over deze onderwerpen: Lokaal werk, NMBS

Turnhout-Brussel-Binche behoort in 2023 waarschijnlijk definitief tot het verleden. De NMBS start de officiële studie op om deze lijn aan te passen/door te knippen. Dat besliste de NMBS op vraag van Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA) en werd goedgekeurd op haar raad van bestuur van eind december. Van Camp: “Het heeft ons jaren lobby-werk gekost, maar we zijn blij dat we eindelijk zicht hebben op een definitieve oplossing. Wij Kempenaars zullen Binche allerminst missen. Vanaf 2021 komt er ook nieuwer materieel naar onze regio.”

Op de raad van bestuur van de NMBS werd een aantal weken geleden beslist dat het Kempense geklaag over Turnhout-Brussel-Binche eindelijk gehoor krijgt. In de volgende vervoerplanaanpassing in 2023 behoort het vermaledijde traject normaal gezien tot het verleden. De vervoermaatschappij onderzoekt nog wat het beste is: de lijn in Brussel-Zuid knippen of aantakken op een stipter traject. Om dit te bewerkstelligen is het mogelijk dat de vertrek- en aankomsttijden in Lier en Herentals zullen aangepast worden. Als gevolg hiervan zal ook het aanbod naar Turnhout en Mol vanuit Antwerpen moeten herbekeken worden. De opmaak van het structureel nieuw vervoersplan zal een 2 à 3 jaar in beslag nemen. In het voorjaar worden de regionale besturen om advies en inbreng gevraagd.

Nog voor de doortrekking Turnhout-Brussel tot Binche in 2014 een feit was, waarschuwde Van Camp al dat de stiptheid hieronder zou lijden. En dat bleek jammer genoeg te kloppen. Vooral in de avondspits, als de trein moet terugkomen uit Wallonië, loopt hij systematisch vertraging op. Vorig jaar waren er tot september al 323 afgeschafte treinen en beliep de avondspitsstiptheid een bedroevende 74,6%. Van Camp: “Ik volg sinds 2014 met argusogen de stiptheid van deze Kempense lijn naar de hoofdstad en heb deze cijfers systematisch uitgebracht en onaflatend aan de mouw van de NMBS getrokken om oplossingen te eisen. Voor het vervoersplan 2020-2023 voert NMBS over heel haar net slechts kleine correcties uit, maar in 2023 staan er structurele wijzigingen op stapel.”

En nog goed nieuws voor de Kempen: het rollend materieel wordt verbeterd. In de loop van volgend jaar komen er nieuwere M6-dubbeldekkers op het traject, om de oudere M4 stellen te vervangen tijdens de spits.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is