Schriftelijke vraag aan minister Galant: Wachttijd overwegen Tielen, Herentals en Turnhout

Door Yoleen Van Camp op 18 november 2015, over deze onderwerpen: NMBS

Mevrouw de minister, een gekend probleem aan de NMBS stations van Tielen, Herentals en Turnhout zijn de wachttijden aan bepaalde spoorwegovergangen. Om concreet te zijn, situeert het probleem zich in Tielen aan de spoorwegovergang tussen Tielendorp en Gierlebaan. In Herentals zijn het de overgangen aan de Poederleeseweg en de Belgiëlaan die voor enorme opstoppingen en wachttijden zorgen. In Turnhout tenslotte is het de spoorwegovergang aan De Merodelei die problematisch is.

Mijn vragen aan u zijn dan ook:

  1. Kan u mij voor de hierboven vermelde spoorwegovergangen de wachttijd geven op een gemiddelde werkdag?
    • Kan u mij een evolutie geven van deze wachttijden voor de voorbije 5 jaar?
  2. In Herentals is er al langer sprake van de ondertunneling van deze 2 spoorwegovergangen. Hebt u er een idee van hoeveel de wachttijden in Herentals momenteel kosten aan onze economie, en hoeveel het onze economie dus extra zou kunnen opbrengen mochten deze overgangen ondergronds zijn?
  3. In Tielen situeert het probleem zich vooral bij de kruising elk uur van de trein die van Antwerpen komt en de trein die van Turnhout komt. Doordat deze treinen elkaar moeten kruisen in Tielen, kunnen de slagbomen hier soms makkelijk 6 à 7 minuten dicht zijn, en al zeker als 1 van de 2 treinen vertraging heeft.
    • Is het nodig om de slagbomen aan Tielendorp al neer te halen als nog maar 1 trein is aangekomen in Tielen? Als er vertragingen in het spel zijn, moet deze trein vaak een 5-tal minuten wachten op de andere, zodat ze elkaar kunnen kruisen in station Tielen. Gedurende die tijd, blijven de barelen dicht. Is dit noodzakelijk? Dit zorgt voor een opstopping in het centrum van Tielen en voor gevaarlijke situaties voor voetgangers en fietsers.
    • Welke oplossingen ziet u hier mogelijk?
  4. In Turnhout ligt heel de verkeerscirculatie rond het station, een station dat nota bene pal in het centrum ligt, volledig plat telkens de slagbomen aan De Merodelei dicht gaan. Dit zorgt niet enkel voor vertragingen bij particuliere voertuigen, maar ook bij bussen van De Lijn.
    • Welke oplossingen ziet u hier mogelijk? Kan een mogelijk ondertunneling hier een optie zijn?

Antwoord van de minister: http://www.dekamer.be/QRVA/pdf/54/54K0064.pdf (vanaf p. 435)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is