Voorbije 5 jaar bijna 10.000 aanvragen tot assistentie voor mensen met een handicap in Kempense stations

Door Yoleen Van Camp op 28 december 2018, over deze onderwerpen: Lokaal werk, NMBS

Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals heeft ontvangen blijkt dat het aantal assistentieaanvragen in de stations van Turnhout, Herentals, Geel en Mol de voorbije 5 jaar oplopen tot bijna 10 000. “De cijfers blijven jaarlijks wel gelijk, wat aantoont dat de NMBS er in onze regio niet in slaagt om het aanbod voor mensen met een handicap te optimaliseren. De procedure blijft te omslachtig en vaak zijn de stations ook helemaal niet toegankelijk genoeg, waardoor veel rolstoelgebruikers er tegenop zien om de trein te nemen. Dit kunnen we anno 2018 niet tolereren. Het moet voor mensen met een handicap altijd en overal mogelijk zijn om op- en af te stappen, zonder reservatie” aldus Van Camp.

In geen enkel station kan een persoon met een rolstoel zomaar opstappen. In de stations van Herentals en Geel moet er 24 uur op voorhand gereserveerd worden. In Turnhout en Mol is dat teruggebracht tot 3 uur. In de andere Kempense stations kan zelfs helemaal geen assistentie aangevraagd worden en is het voor mensen met een rolstoel dus niet mogelijk om op- of af te stappen. “Dit is niet gebruiksvriendelijk. In elk station moet het mogelijk zijn om op- of af te stappen, en de reservatietijd zou overal tot een minimum herleid moeten worden en liefst zelfs afgeschaft”, vindt Van Camp. De NMBS heeft daar oor naar en wil ook voor de stations van Herentals en Geel naar een reserveringstermijn van 3 uur gaan. Herentals en Mol blijken de stations met de meeste assistentieaanvragen over de voorbije 5 jaar, namelijk elks 2849. Turnhout heeft 2670 aanvragen en Geel 1602.

Ook op vlak van infrastructuur blijft er werk aan de winkel. Yoleen Van Camp: “Het systeem blijft te omslachtig en de infrastructuur laat te wensen over. Alleen al in het station van Herentals is het een hele opdracht om met de rolstoel tot op het perron te geraken. Er zijn geen liften dus om over te steken van een ander perron, moeten de sporen vrijgemaakt worden. Een ander probleem is dat er in de kleinere Kempense stations helemaal nog geen mogelijkheid is om een assistentieaanvraag in te dienen, hoewel de infrastructuur er vaak wel op voorzien is. Zo is het station in Tielen volledig voorzien op rolstoelgebruikers, maar kunnen zij daar geen trein nemen. Te gek voor woorden.”

Van Camp wil in het parlement blijven aandringen op een drieledige oplossing. “Om te beginnen moet het mogelijk zijn om voor elk Kempens station een assistentieaanvraag in te dienen. Daarnaast moeten de stations rolstoelvriendelijker worden zodat je vlot aan het juiste perron kan geraken. Ten slotte zou je overal binnen de 3 uur na aanvraag de trein moeten kunnen nemen, en zou dat zelfs zonder aanvraag moeten kunnen. Op die nagel zal ik blijven kloppen, want de cijfers tonen aan dat we op deze manier ter plaatse blijven trappelen en de trein voor veel mensen met een beperkte mobiliteit en de rolstoel nog geen optie is,” aldus Van Camp. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is